sábado, 19 de enero de 2013

Tema 4. Factors interpersonals del procés d'ensenyament - aprenentatge.


Dins aquest quart i últim tema de l’assignatura de psicologia de l’educació, hem donat els factors interpersonals del procés d’aprenentatge.

A continuació exposaré breument quins són aquestos factors, i com s’han de posar en pràctica.

En primer lloc, analitzarem la interacció del mestre amb l’alumne. Dins aquest factor, podem observar que no sempre es donen les situacions desitjades. Ja que no tots els professors són iguals ni actuen de la mateixa manera. Cadascú té els seus ideals, es basen en unes determinades metodologies i tenen unes pròpies expectatives.

Ara bé, A que ens referim quan parlem de expectatives dels mestres?

Ens estem referint a tot allò que espera el mestre dels seus alumnes. Les primeres impressions són molt importants, si un infant comença el curs portant-se malament per qualsevol motiu i el seu professor es fa aquesta idea del infant, es crea una determinada expectativa que després pot millorar, mantenir-se o empitjorar. Tot depèn de l’alumne, però sobretot del mestre.



Per tant, degut a aquestes expectatives ens trobem amb les etiquetes.Aquestes connotacions normalment són negatives per als alumnes. Per tant, aquest aspecte l’hem d’evitar a les nostres escoles. Ja que estem llevant als infants l’oportunitat de ser ells mateixos, de millorar i d’avançar dins el seu propi procés. A part d’això, si el mestre actua d’aquesta manera provoca al infant un malestar emocional que possiblement serà el causant del seu baix rendiment. Per tant, és molt important que ho evitem.

En quant al context escolar, hem de tindre en compte que l’espai físic de l’escola pot donar qualitat al procés d’ensenyament – aprenentatge dels infants, per tant, hem de tenir-ho hem compte i mirar de afavorir-lo.

Per altra banda, el mestre pot tenir una sèrie de característiques que són molt importants dins el procés d’ensenyament – aprenentatge. A continuació posaré un esquema que he realitzat per a que es vegin les idees més clares i d’una manera més visual.





Altre aspecte molt important és la interacció del mestre amb els seus alumnes. En aquest cas, el docent ha de tindre clars una sèrie de punts que s’han de treballar, com poden ser:
-    

  •               La socialització.
  •               L’adquisició de competències socials.
  •        El control d’impulsos agressius.
  •               La relativització dels diferents punts de vista.
  •              I l’increment de les aspiracions i el rendiment acadèmic.


El mestre ha de posar en pràctica tot això a l’hora de interactuar amb els alumnes. I els hi té que transmetre, ja que és de vital importància per a poder viure en societat.

Per altra banda dir que, com ja sabem, la col·laboració amb les famílies és un aspecte indispensable en la nostra feina i per tant, no podem deixar-ho de banda. Així que hem de tindre una bona relació amb elles per tal de dur paral·lelament el procés d’aprenentatge dels seus fills. Recordem que no treballem sols, treballem amb tot un col·lectiu de persones. Per tant, les habilitats socials cal tenir-les sempre en compte i treballar-les per tal d’arribar a ser bons docents. 

Com a conclusió final, recordar que aquesta feina és vocacional. Per tant, hem d’intentar fer una bona labor formant-nos tota la vida, tenint en compte les necessitats individuals de cada infant i cada família i intentar adaptar-nos a cadascú d’ells. Treballem amb persones i sinó realitzem la nostra feina adequadament, podem fer molta mal.

Per últim us deixo aquest vídeo, per a que tots i totes reflexionem sobre el tipus de mestres que volem ser:



<

No hay comentarios:

Publicar un comentario